Stravovanie patrí k najdôležitejším aspektom každodenného života v zariadeniach sociálnych služieb. Oveľa viac než len výživa – dobré jedlo ovplyvňuje náladu, zdravie, zmysel pre rytmus dňa a celkovú spokojnosť. Aj preto bol počas uplynulého obdobia realizovaný cielený prieskum spokojnosti so stravou, ktorého cieľom bolo nielen získať spätnú väzbu, ale aj porozumieť individuálnym potrebám prijímateľov.
Zber údajov prebiehal viacstupňovo a rešpektujúco: využili sme dotazníky, skupinové a individuálne rozhovory, komunikačné karty a tiež pozorovanie počas stravovania a denného režimu. Každá forma bola zvolená s ohľadom na zdravotný stav a komunikačné možnosti jednotlivcov, aby sa mohol vyjadriť každý, kto je toho schopný – svojím spôsobom.
U osôb so špecifickými potrebami, najmä pri pokročilej demencii, Alzheimerovej chorobe či ťažkostiach s rečou, bola spätná väzba sprostredkovaná cez každodenné pozorovanie, neverbálne reakcie a hodnotenia personálu, ktorý klientov dôverne pozná. Anonymizácia výstupov bola samozrejmosťou – nie z formálnych dôvodov, ale ako prejav úcty k dôstojnosti každého prijímateľa.
Z hodnotenia vyplynulo, že vnímanie stravovania je veľmi individuálne a ovplyvnené nielen osobnými preferenciami, ale aj zdravotným stavom, kognitívnymi schopnosťami či zvyklosťami klientov. Aj preto kladieme dôraz na citlivý prístup, rešpekt k odlišnostiam a aktívne vypočutie každého názoru, bez ohľadu na formu, akou je vyjadrený. Spätná väzba prijímateľov je pre nás kľúčová – pomáha nám lepšie porozumieť ich potrebám a pružne na ne reagovať v rámci možností kuchyne i celkového systému starostlivosti.
Súčasťou tohto procesu bolo aj osobné stretnutie s Ing. Ottingerovou, vedúcou nutričnou terapeutkou, ktorá s naším tímom dlhodobo spolupracuje. Pri neformálnom rozhovore v priateľskej atmosfére sa venovala otázkam výživy, individualizácie stravy, špecifickým diétam aj technologickým možnostiam kuchyne. Jej prístup prijímatelia aj zamestnanci ocenili pre odbornosť, dostupnosť a úprimný záujem.
Každý podnet, názor či postreh je pre nás dôležitý. Prijímame ich ako prirodzenú súčasť procesu zlepšovania kvality poskytovaných služieb. Ďakujeme všetkým, ktorí sa na hodnotení zúčastnili, ako aj tým, ktorí nám pomohli sprostredkovať hlasy tých, ktorí sa nemohli vyjadriť priamo.
Osobitné poďakovanie patrí Ing. Ottingerovej za jej profesionálnu a zároveň ľudskú spoluprácu, ktorá je dlhodobo prínosom pre naše zariadenie.